Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua…
Alhamdulillah, bersyukur kehadrat Ilahi dengan limpah dan kurniaNya
memberi peluang lagi kepada saya untuk menuntut ilmu dengan seorang pensyarah
yang sangat merendah diri dan mempunyai pelbagai ilmu yang boleh dipelajari
daripada beliau. Nama beliau ialah Encik Khairul Al Rashid Bin Mohd Nawi di
dalam subjek ECS 3143 Rekabentuk Pengajaran dan Teknologi pada semester ini.
Daripada subjek ini, saya dapat mempelajari bagaimana hendak menggunakan
teknologi pada masa kini yang kian canggih dan menggaitkan dengan pengajaran
dan pembelajaran pada masa kini selaras dengan abad ke-21. Penggunaan kaedah
pengajaran yang betul juga merupakan satu faktor yang penting untuk membantu
melicinkan perjalan P&P dengan adanya bantuan daripada teknologi dapat
membantu pelajar untuk memahami tajuk tersebut dengan betul. Contohnya seperti,
model assure yang mana menitikberatkan analisis kepada pelajar terlebih dahulu
sebelum memulakan sesuatu pembelajaran yang mempunyai kepelbagaian sikap,
jantina dan sebagainya. Bahan bantuan mengajar yang tepat juga dapat merangsang
keprihatinan pelajar untuk dalam pendidikan dan penilaian yang berterusan
supaya dapat memulihkan sistem pendidikan dari segi kurikulum, hasil
pembelajaran, objektif pengajaran dan sebagainya. Semoga dengan ini, saya
berharap subjek ini dapat membantu para pendidik dalam pembelajaran dan
pengajaran di institusi pendidikan dengan lebih teratur dan mempunyai suasana
yang aktif serta mencapai matlamatnya dan selaras dengan dengan hasrat kerajaan
untuk melahirkan para pelajar abad ke-21 yang seimbang dari segi jasmani,
emosi, rohani, intelek dan sosial.
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Syukur ke hadrat Ilahi dengan
limpah dan Kurniaan Sang Maha Pencipta untuk sekalian makhlukNya. Semester pada
kali ini dapat ditawarkan subjek Rekabentuk Pengajaran dan Teknologi selaras dengan keperluan pendidikan pada abad ke 21. Dalam subjek
ini dapat diperhatikan dengan reka bentuk beberapa model yang dapat digunapakai
oleh para pendidik kepada para pelajar sama ada di peringkat rendah, menengah
dan tinggi contohnya model ASSURE, ADDIE dan sebagainya. Melalui subjek ini
juga dapat meningkatkan prestasi keperluan ICT kepada para guru dalam persiapan
menghadapi kepelbagaian para pelajar dari segi jantina, umur dan persekitaran
contohnya Bahan Bantuan Mengajar (BBM) ditransformasikan dengan kecanggihan
peralatan yang sesuai digunakan bagi para pelajar seperti smart whiteboard,
penggunaan tablets dan sebagainya selaras membantu meningkatkan pemahaman para
pelajar.
MUHAMMAD SYAFIQ AIZAT BIN NORHISHAM
4155001901
Alhamdulillah, bersyukur ke hadrat ilahi kerana limpah dan
kurnianya. Saya Muhammad Syafiq Aizat Bin Norhisyam dapat mempelajari subjek
reka bentuk pengajaran dan teknologi banyak memberi pengalaman kepada saya. Disamping itu, saya juga dapat mengaplikasikan segala ilmu yang telah dipelajari
dalam subjek ini dalam sesi pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Oleh
itu,melalui subjek ini, banyak memberi manfaat kepada bakal dan pelajar .
Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi atas nikmat yang diberikan.
Subjek Rekabentuk Pengajaran dan Teknologi ini memberi saya ilmu dan
pengalaman bagaimana hendak mengaplikasikan teknologi pendidikan ke dalam
bidang pendidikan. Hal ini sedikit sebanyak memudahkan kaedah pengajaran guru.
Oleh itu saya berharap agar perkembangan teknologi pendidikan global dapat
dimanfaatkan sepenuhnya oleh para pendidik. Terima Kasih.
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Alhamdulillah dan bersyukur
kepada Allah dengan limpah dan kurniaNya dapat saya meneruskan perjalanan saya
menjadi seorang pelajar. Sepanjang berlakunya proses pengajaran dan
pembelajaran di dalam bilik darjah kuliah yang disampaikan oleh pensyarah, saya
telah menerima banyak faedah yang berguna dan baik untuk diri saya sebagai
bakal seorang pendidik. Dalam mempelajari mata pelajaran ini, banyak ilmu dan
pengetahuan tentang Rekabentuk Pengajaran dan Teknologi dapat saya perolehi
yang berkaitan model-model pengajaran, jenis-jenis model yang bersesuaian dalam
pembelajaran dan pengajaran, teori-teori dan yang berkaitan dengan reka bentuk.
Ilmu yang saya perolehi ini akan dapat membantu saya dalam melaksanakan
pengajaran dan pembelajaran yang berkualiti di sekolah pada masa akan datang.
Saya Safirazira Binti Marali bersyukur kerana diberi peluang untuk
mempelajari subjek Rekabentuk Pengajaran & Teknologi. Ini
kerana dengan mempelajari subjek ini saya dapat mengetahui bagaimana media
pengajaran ini boleh meningkatkan perhatian pelajar dalam pengajaran dan
pembelajaran. Selain itu juga, saya dapat mengetahui bagaimana media
pembelajaran ini dapat berfungsi dengan baik sebagai pusat perhatian pelajar.
Apalagi jika media pembelajaran itu bersifat menarik. Kami sebagai bakal guru boleh
menggunakan media pengajaran ini sebagai platform untuk menarik perhatian
pelajar misalnya dengan hanya membuat video yang menarik di hadapan kelas
ketika memulai pembelajaran, dengan harapan pelajar akan selalu menumpukan perhatiannya kepada hal-hal baru yang
ditunjukkan atau dibawa oleh guru ke dalam ruang kelas. Jadi kami sebagai bakal
guru tidak ragu untuk selalu menggunakan media pembelajaran di dalam aktiviti
PdP. Selain itu, bakal guru dapat menjadikan pelajar mencintai ilmu dengan
penuh kesenian, kesan daripada proses guru menyampaikan ilmu itu dalam bentuk
yang menarik. Jika bakal guru ingin menggunakan media pembelajaran dan
menjanjikan hasil yang efektif, maka bakal guru haruslah memilih media
pembelajaran sesuai dengan tujuan pembelajaran. Media pembelajaran yang sesuai
akan membantu pelajar memahami pembelajaran yang sedang dipelajari. Bagi
peringkat mahasiswa pula, ia akan membantu mahasiswa mengorganisasikan
informasi kerana berbagai media pembelajaran seperti media dalam bentuk
powerpoint yang dirancang dengan sungguh-sungguh, menyajikan grafik atau dalam
bentuk diagram dan ia juga dapat membantu mahasiswa mengorganisasikan masteri
pembelajaran kendiri dengan lebih mudah.
4181004071
Alhamdulilah bersyukur ke hadrat Ilahi kerana saya dapat belajar
subjek RekabentukPengajaran dan Teknologi ECS 3143 yang dapat membantu saya
untuk mengetahui ssedikit sebanyak berkaitan dengan ICT. Ia adalah satu proses
yang menggalakkan guru membuat pertimbangan tentang pemilihan strategi
pengajaran dan media, khususnya dalam mengajar pelajar untuk masa hadapan
sebagai seorang pendidik. Pelbagai ilmu yang saya dapat dalam mempelajari reka
bentuk dimana ia boleh diaplikasikan semasa sesi pengajaran dan pembelajaran
ini. Antaranya model ASSURE dan ADDIE yang dapat membantu saya untuk
mempelbagaikan teknik dalam pengajaran dan pembelajaran. Saya juga ingin
berterima kasih kepada pensyarah saya Ustaz Khairul Al Rashid Bin Mohd Nawi
kerana sudi mengajar saya dengan pelbagai kaedah dan teori yang saya tidak
belajar sebelum ini. Tidak lupa juga kepada kawan-kawan saya yang banyak
membantu dalam menyelesaikan perkara yang saya tidak tahu dalam subjek ini.
Dengan izin Allah, saya akan mempraktikkan segala ilmu yang saya belajar dengan
pensyarah di sekolah pada masa hadapan agar selaras dengan hasrat kerajaan
untuk melahirkan seorang pelajar abad ke 21 yang seimbang dari segi jasmani, emosi,
rohani, intelek dan sosial.
Alhamdulilah Allah SWT masih memberikan
keizinan dan meminjamkan nikmat yang Dia pinjamkan. Saya secara peribadi turut
rasa bersyukur kerana berpeluang mempelajari kursus Rekabentuk Pengajaran dan Teknologi ECS 3143 ini, dan melalui subjek ini saya peroleh banyak
ilmu tambahan yang dapat diaplikasikan untuk masa akan datang terutama sekali
apabila memasuki alam pekerjaan melalui kaedah dan pendekatan dan teori-teori
yang telah disampaikan oleh pensyarah iaitu En. Khairul Al Rashid Bin Mohd.
Subjek ini banyak membantu iaitu membuka minda saya untuk lebih kreatif, dan
mengetahui perkara yang saya tidak ketahui sehingga saya ketahui. Fahaman saya
terhadap subjek ini lebih kukuh dengan tugasan yang diberikan, dan ini juga
satu pengalaman bagi saya. Oleh itu, saya menyeru dan mengalakkan kepada
seluruh mahasiswa di Malaysia untuk mencebri bidang ini untuk membantu
melahirkan ramai lagi insan yang berfikiran kreatif dan inovatif. Hal ini
kerana guru merupakan role model kepada anak murid kelak.
Pengajaran Rekabentuk Pengajaran dan teknologi ECS 3143 pada sem ini amat
membantu saya untuk menyediakan bahan bantu mengajar yang lebih menarik seperti
bahan bantu mengajar elektronik dan sebagainya. Pensyarah iaitu Encik Khairul Al Rashid Bin Mohd Nawi banyak memberi
pendedahan mengenai situasi pengajaran dan pembelajaran yang sebenar apabila
berada di sekolah. Selepas itu, subjek
ini banyak membantu saya menggunakan bahan bantu mengajar elektronik seperti
laptop, slaid powerpoint dan sebagainya. perkara ini amat berguna dan saya akan mempraktikkan ketika menjalani
praktikum kelak.
Alhamdulillah syukur ke hadrat Ilahi kerana saya dapat mempelajari
subjek Rekabentuk Pengajaran dan Teknologi ECS 3143. Pelbagai ilmu yang telah saya perolehi
daripada pensyarah dan boleh diaplikasikan di masa akan datang. Subjek ini amat
penting untuk dipelajari oleh bakal-bakal guru kerana ia merangkumi aspek-aspek
teknologi pendidikan yang boleh digunakan ketika sesi pengajaran dan pembelajaran.
SITI NUR ASYIQIN BINTI ROSMAM
4154009111
4154009111
Rekabentuk
ialah satu proses untuk membina bahan pengajaran seperti modul bercetak, video
pengajaran, perisian komputer pengajaran dan bahan multimedia. Secara
ringkasnya, reka bentuk pengajaran ini bermula daripada proses reka bentuk
sehingga proses membina bahan pengajaran. reka bentuk pengajaran lebih
berfokuskan kepada pernyataan kaedah-kaedah pengajaran iaitu sebagai satu
disiplin yang memberi kepentingan kepada kefahaman, peningkatan dan aplikasi
kaedah-kaedah pengajaran. Dalam era sekarang, iaitu era kemodenan, reka bentuk
adalah sebagai satu bidang sains untuk mencipta spesifikasi pengajaran yang
terperinci untuk pengembangan, penilaian dan penyelenggaraan bagi suatu keadaan
yang memudahkan pembelajaran. Peranan reka
bentuk adalah untuk meningkatkan profession perguruan, dapat meningkatkan
kefahaman dan keprluan serta dapat menyelesaikan masalah untuk fokus dalam
pengajaran. Ia juga dapat membantu proses pembelajaran murid secara individu,kumpulan
kecil dan kumpulan besar, membantu guru memuat persediaan tentang topik,
kaedah, aktiviti, bahan dan keperluan murid. Selain itu juga, guru dapat
membuat persediaan yang dapat disesuaikan dengan topik dan latar belakang murid
dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Ia juga dapat menjadikan pembelajaran
murid akan lebih menarik dan menyeronokkan.
BISMILLAHIRAHMANIRAHIM Pertama sekalinya saya bersyukur kepada
hadrat Illahi, dengan limpahNya saya berpeluang mempelajari kursus Rekabentuk Pengajaran dan Teknologi ECS 3143 ini, pelbagai teori, pendekatan
serta kemahiran yang berguna telah saya perolehi dari pensyarah mata pelajaran
ini. Tugasan individu dan tugasan kumpulan yang diberikan oleh pensyarah dapat
memberikan kefahaman yang lebih mendalam terhadap kursus ini. Pensyarah juga banyak berkongsi ilmu yang
beliau ada untuk dijadikan panduan oleh saya dalam alam pekerjaan kelak.
Justeru, saya selaku pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Pengajian Islam)
berasa pentingnya mempelajari dan menguasai kursus ini untuk digunakan sebagai
panduan PdP agar selaras dengan hasrat kerajaan untuk melahirkan pelajar abad
ke-21 yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani, intelek dan social.
Alhamdulillah bersyukur kepada Allah dengan limpah rahmat dan izinNya dapat saya mempelajari kursus Rekabentuk Pengajaran dan Teknologi ECS 3143 ini, dan melalui subjek ini saya peroleh pelbagai ilmu ypengetahuan yang dapat saya aplikasikan untuk masa hadapan lebih-lebih lagi apabila mengambil kursus Pendidikan Pengajian Islam dan bakal menjadi guru. Melalui kaedah dan pendekatan teori-teori yang telah disampaikan oleh pensyarah iaitu En. Khairul Al Rashid Bin Mohd Nawi, subjek ini banyak membantu saya untuk berfikiran lebih kreatif dan kritis dalam bidang teknologi. Cuma ia mengambil sedikit masa untuk memahami subjek ini akibat dari tugasan yang agak banyak. Namun begitu, saya berharap agar segala apa yang saya pelajari daripada subjek ini berguna pada saya dan masyarakat di masa akan datang. Teori DALE, model ASSURE dan model ADDIE boleh saya praktikkan jika menjadi pendidik kelak dalam proses pdp.
Assalammualaikum, pertama sekali saya ingin memanjatkan kesyukuran terhadap Illahi kerana telah memberi ruang untuk saya masih bernafas di muka bumi ini. Kursus Rekabentuk Pengajaran dan Teknologi pendidikan ini banyak memberikan pendedahan dan pembelajarn baru sebagai seorang bakal pendidik. Tambahan pula pelajaran yang disampaikan oleh pensyarah kursus ini sangat memberangsangkan. Tambahan pula beliau sangat membantu kami semua pelajar dalam menjalankan tugas. Selain itu, pendedahan tentang teori pembelajaran, antaranya teori Dale, model Assure, model Addie yang saya aplikasikan dalam proses pembelajaran dan pengajaran. Akhir sekali kursus ini sangat membantu dalam mengaplikasikan di dalam sesi pembelajaran sebagai seorang pendidik. Terima Kasih
Rekabentuk
ialah satu proses untuk membina bahan pengajaran seperti modul bercetak, video
pengajaran, perisian komputer pengajaran dan bahan multimedia. Secara
ringkasnya, reka bentuk pengajaran ini bermula daripada proses reka bentuk
sehingga proses membina bahan pengajaran. reka bentuk pengajaran lebih
berfokuskan kepada pernyataan kaedah-kaedah pengajaran iaitu sebagai satu
disiplin yang memberi kepentingan kepada kefahaman, peningkatan dan aplikasi
kaedah-kaedah pengajaran. Dalam era sekarang, iaitu era kemodenan, reka bentuk
adalah sebagai satu bidang sains untuk mencipta spesifikasi pengajaran yang
terperinci untuk pengembangan, penilaian dan penyelenggaraan bagi suatu keadaan
yang memudahkan pembelajaran. Peranan reka
bentuk adalah untuk meningkatkan profession perguruan, dapat meningkatkan
kefahaman dan keprluan serta dapat menyelesaikan masalah untuk fokus dalam
pengajaran. Ia juga dapat membantu proses pembelajaran murid secara individu,kumpulan
kecil dan kumpulan besar, membantu guru memuat persediaan tentang topik,
kaedah, aktiviti, bahan dan keperluan murid. Selain itu juga, guru dapat
membuat persediaan yang dapat disesuaikan dengan topik dan latar belakang murid
dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Ia juga dapat menjadikan pembelajaran
murid akan lebih menarik dan menyeronokkan.
4155006201
Alhamdulilah
bersyukur kepada Allah SWT kerana dengan limpah dan rahmatNya saya dapat
memulakan sesi interaksi pertama subjek ECS 3143 Rekabentuk Pengajaran dan Teknologi. Subjek ini telah diajar oleh Tuan Khairul Al Rashid Bin Mohd Nawi
pensyarah di Universiti Selangor. Pada sesi interaksi pertama pada 12 Februari
2018 hari isnin jam 8.00-8.30 malam saya diperkenalkan pensyarah berkaitan
subjek tersebut merupakan subjek terpenting khususnya sebagai pendidik. Pada
sesi pertama ini saya dapat belajar tentang konsep dan reka bentuk penagajaran
& teknologi dari pensyarah. Perasaan saya ketika sesi interaksi pertama
adalah berasa sedikit keliru. Saya keliru dengan istilah-istilah yang
diguna pakai dalam reka bentuk pengajaran & teknologi dan ketika diminta mencari
maklumat berkaitan dengan konsep reka bentuk dan teknologi melalui internet. Saya
dapati banyak definisi konsep yang dinyatakan oleh para pengkaji. Justeru, saya
cuba untuk mendapatkan konsep yang mudah saya fahami berdasarkan istilah
sendiri. Selain itu, berdasarkan hasil interksi pertama saya mempelajari banyak
istilah-istilah penggunaan dalam teknologi dan domain teknologi
pendidikan. Istilah berkenaan pada mulanya sukar untuk saya memahami. Namun,
apabila diterangkan oleh pensyarah saya sedikit sebanyak memahami. Tetapi saya
masih tidak memahami apakah maksud istilah “domain”?, saya telah mencari
maksudnya namun tidak jumpa. Walaubagaimanapun, saya memahami pembahagian domain
yang mempunyai dua fasa. Manakala konsep teknologi menurut kefahaman saya ialah
keupayaan atau kemahiran yang betul menggunakan alat mengikut fungsinya yang
betul. Malah, konsep teknologi dalam p&p ialah suatu usaha untuk
meningkatkan keberkesanan dan kualiti terhadap ilmu pengetahuan. Contohnya, guru
menggunakan kemudahan tayangan slide powerpoint sebagai alat bantu mengajar
bagi memudahkan penyampaian pengajarannya dengan lebih berkesan. Kesimpulannya,
semoga interaksi akan datang tumpuan
kepada satu-satu topik dapat dilaksanakan agar fokus dapat diambil perhatian
dan kefahaman saya dapat dicapai. Segala kelebihan dan kekurangan diharapkan
dapat dijadikan pengajaran kepada diri saya. Sekian terima
kasih.Assalamualaikum.
MOHD RIDWAN BIN WALIN
4154006511
4154006511
Rekabentuk
dan Pengajaran dan Teknologi dapat merancang
untuk menggunakan cara dan format yang paling sesuai bagi menyampaikan mesej
kepada pelajar khususnya subjek pendidikan Islam dengan mempelbagaikan kaedah
penyampaian pengajaran subjek pendidikan islam. Contohnya, reka bentuk skrin
komputer, penggunaan warna dalam penyediaan poster, carta dan sebagainya, penghurufan seperti saiz dan jenis huruf, jenis media seperti video, audio,
gambar dan sebagainya. Selain itu aspek-aspek grafik juga perlu diketahui
sedikit sebanyak oleh kita sebagai guru agar dapat menyediakan bahan
pembelajaran yang boleh mencapai objektif pengajaran, atau dapat memilih
menggunakan bahan atau media pengajaran yang sesuai. Menurut Norasiah, Nor
Risah Jamilah & Rosnah (2009), Mesej ialah maklumat, fakta, konsep,
kemahiran dan nilai yang diberikan oleh guru kepada murid. Dalam kemajuan sains
dan teknologi, mesej boleh diberikan melalui pelbagai cara dan dipermudahkan
dengan menggunakan pelbagai peralatan dan ada kala media ini boleh menggantikan
peranan guru sebagai pemberi mesej terutamanya subjek pendidikan islam. Sebagai
contoh, penggunaan microsoft office yang mengandungi pemerosesan perkataan,
hamparan elektronik dan perisian persembahan yang begitu canggih dapat membantu
kita sebagai guru untuk merealisasikan satu sesi pengajaran yang bermutu tinggi
dan bukan hanya berfokus pada pembelajaran melalui buku teks sahaja. Hampir
semua guru di Malaysia telah didedahkan dengan kemahiran komputer melalui
pelbagai kursus yang dianjurkan oleh Kementerian Pelajaran dan agensi yang
berkaitan.
4154005451
Assalammualaikum,
Alhamdulillah. Pertama sekali saya ingin memanjatkan kesyukuran terhadap Illahi
kerana telah memberi ruang dan peluang untuk saya meneruskan kehidupan sehingga
hari ini. Kursus Rekabentuk Pengajaran
dan Teknologi ini telah banyak memberikan pendedahan dan
pembelajaran baru kepada saya sebagai seorang bakal pendidik. Tambahan pula pelajaran
yang disampaikan oleh pensyarah kursus ini sangat memberangsangkan. Banyak
ilmu-ilmu baru dan terkini telah saya tambah di dalam kotak pemikiran saya.
Selain itu, beliau sangat membantu kami semua pelajar dalam menjalankan tugas.
Sebagai contoh, pendedahan tentang teori pembelajaran, antaranya teori Dale,
model Assure, model Addie yang saya akan mengaplikasikan dalam proses
pembelajaran dan pengajaran. Akhir sekali kursus ini sangat membantu dalam
medium pendidikan dalam sesi pembelajaran sebagai seorang pendidik. Terima kasih.
Subjek Rekabentuk Pengajaran dan Teknologi merupakan subjek yang
baru yang saya ambil dalam semester lapan ketika ini. Subjek ini berkenaan
dengan peranan dan kepentingannya serta pelbagai input yang dapat di
aplikasikan dalam pendidikan. Subjek ini juga membuka mata saya tentang
teknologi dan pendidikan. Menjadi bakal guru bukan suatu usaha yang kecil
tetapi memerlukan usaha yang banyak. Pelbagai kemahiran, teknik dan ilmu-ilmu
lain yang perlu dikuasai tidak hanya ilmu pendidikan sahaja malah ilmu lain
yang dapat membantu guru dan pelajar mencapai objektif pengajaran daripada sesi
pengajaran dan pembelajaran. Dalam subjek ini, terdapat beberapa amanah yang
diberikan oleh pensyarah seperti kerja berkumpulan, individu, perbentangan dan
projek bersama-sama dengan rakan sekelas serta ujian. Kesemua ini dinilai oleh
pensyarah dan setiap penglibatan dan kehadiran turut diambil kira. Banyak input
yang saya pelajari. Antaranya yang paling dekat di hati adalah tentang cara
pensyarah memberikan kata-kata berunsur semangat, nasihat dan perhatian serta
sokongan. Beliau sering berkongsi terutama mengenai pengalaman yang dilalui
beliau. Kata-katanya memberi galakan dan satu tolakan pada diri untuk terus
kuat, tabah dan tidak mudah mengalah menhadapi cabaran menjadi pelajar dan
bakal guru.
4155001331
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani. Selawat
dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Di kesempatan ini,
setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada Encik Khairul Al Rashid bin
Mohd Nawi, Pensyarah bagi kursus, Rekabentuk Pengajaran dan Teknologi ECS3143, di atas segala tunjuk ajar dan bimbingan yang berterusan dan tidak
berbelah bahagi. Tanpa bimbingan yang diberikan, tidak mungkin pembelajaran dan
pengajaran ini akan berjaya dijalankan. Melalui subjek ini, telah banyak
memberi manfaat dan pengalaman serta pengetahuan baharu untuk saya dsebelum
menghadapi dunia pekerjaan sebagai seorang guru. Di samping itu, subjek ini
juga banyak memberi input kepada saya bagaimana cara untuk membuat dan
menyediakan alat bantu mengajar dan kaedah mengajar yang sesuai untuk mengajar
pelajar pelajar sekolah dan menarik minat mereka semasa di sekolah kelak.
Seterusnya, ucapan terima kasih yang tidak terhingga juga ditujukan kepada
rakan rakan kelas dan juga kepada semua pihak yang terlibat secara langsung yang
turut memberi panduan, pandangan serta tunjuk ajar dalam sesi pembelajaran ini
berlangsung. Segala tunjuk ajar dan jasa kalian amat berharga. Sekian.
4155003141
Menjadi seorang pelajar yang menimba ilmu mengikut peredaran masa, sudah tentu menjadi sebuah cabaran kepada saya apatah lagi pada zaman moden ini. Hal ini berkait rapat dengan mata pelajaran Rekabentuk Pengajaran dan Teknologi dimana sebagai seorang pelajar yang menuntut dalam bidang pendidikan yang akan mengajar generasi pada masa yang akan datang sebagai bekalan ilmu. Dalam pada itu, mata pelajaran ini banyak memberi saya kesedaran tentang kepentingan bahan bantu mengajar dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. Selain itu, terdapat juga kekangan yang saya hadapi iaitu kekeliruan arahan dalam membuat tugasan, pada masa yang sama tugasan hendak dilaksana dengan cepat sehingga tidak dapat memberi perhatian sepenuhnya kerana tugasan perlu dihantar secepat mungkin. Namun begitu, saya dapat lakukan dengan baik diatas bantuan rakan-rakan sekelas dan juga pensyarah. Dengan siapnya tugasan ini memberikan saya kesedaran bahawa mata pelajaran rekabentuk teknologi ini sangat penting dalam membantu saya pada masa hadapan dan generasi akan datang dalam membantu proses pengajaran dan pembelajaran. Ilmu mata pelajaran ini akan saya praktiskan dalam setiap mata pelajaran saya belajar.
4155000711
Berdasarkan dengan apa yang saya pelajari di dalam Rekabentuk Pengajaran dan Teknologi, saya merasa sangat bersyukur kerana dapat memahami pelbagai perkara
khususnya dalam penyediaan Rancangan Pengajaran Harian (RPH). Setelah
mempelajari topik ini, saya dapat memahami konsep sebenar reka bentuk
pengajaran. Rekabentuk pengajaran bermaksud suatu proses sistematik untuk
mereka bentuk, membangun, melaksana dan menilai pengajaran. Tujuan utama reka
bentuk pengajaran adalah untuk menghasilkan pengajaran yang berkesan bagi
membolehkan pelajar memperoleh kemahiran, pengetahuan dan sikap yang diharapkan
serta digemari oleh pelajar. Bagi saya, pengajaran yang dirancang dengan teliti
dan lengkap akan mewujudkan keyakinan, kepercayaan dan perasaan hormat pelajar
terhadap pengajar, sekaligus membina disiplin yang positif. Ini kerana guru
akan dapat melaksanakan pengajaran dengan lancar dan menarik serta tidak
membazir masa dan sistematik.
4155001121
Assalamualaikum w.b.t. Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi
Maha Mengasihani, saya bersyukur kepada Allah ‘Azzawajalla kerana telah diberi
kesempatan untuk menuntut ilmu di dalam subjek Rekabentuk Pengajaran dan Teknologi ECS 3143 ini. Subjek ini adalah amat signifikan khususnya kepada
kami mahasiswa dan mahasiswi yang bakal bertugas menjadi warga pendidik apabila
telah tamat belajar pada peringkat Ijazah Sarjana Muda kelak. Subjek ini sangat
membantu dalam mempersiapkan para siswa dan siswi khususnya dalam membuat
persediaan untuk menjalani proses pengajaran dan pembelajaran (PdP).
Silibus-silibus yang diperuntukkan dalam subjek ini memberi ilmu-ilmu
pengetahuan yang baru serta menambah dan mengukuhkan lagi pengetahuan yang
sedia ada kepada diri ini khususnya yang mana ia amat membantu dalam persediaan
pedagogi. Setinggi-tinggi penghargaan tentunya diberikan kepada pensyarah kami
iaitu Encik Khairul Al Rashid bin Mohd Nawi yang tanpa rasa jemu telah
membimbing, mendidik serta memberi tunjuk ajar kepada kami semua di dalam
subjek ini. Beliau telah banyak memberi input-input baharu kepada kami serta
banyak membantu dalam menyiapkan tugasan-tugasan yang telah diberikan yang mana
akhirnya memberi faedah kepada kami siswa dan siswi sekalian. Dengan ilmu yang
telah diperolehi serta pengalaman yang dikecapi daripada subjek ini, insyaAllah
kami para siswa dan siswi akan lebih bersedia untuk menjadi warga pendidik yang
lebih bertanggungjawab, berkarisma, berwawasan tinggi, berfikiran kritis dan
kreatif, serta pendidik yang berwibawa yang akan menyumbang kepada masyarakat
dan negara. Saya akhiri dengan ucapan jutaan terima kasih.
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, syukur ke hadrat Allah
S.W.T kerana memberi peluang kepada saya untuk mengikuti kursus subjek Rekabentuk Pengajaran dan Teknologi yang mana pensyarahnya ialah Encik Khairul
Al Rashid Bin Mohd Nawi. Subjek ini saya rasakan banyak membantu saya untuk
lebih memahami bagaimana proses pengajaran dan pembelajaran yang baik dan
berkesan boleh dijalankan. Penerangan dari pensyarah berkaitan subjek ini
adalah sangat membantu terutamanya untuk peperiksaan akhur semester ini. Semoga
setiap yang dipelajari di dalam subjek Reka bentuk pengajaran dan Teknologi ini
dapat dimanfaatkan sepenuhnya di masa akan datang. Sekian.
Dalam
subjek Rekabentuk Pengajaran dan Teknologi saya dapat memahami bagaimana caranya
menggunakan teknologi serta kemudahan yang ada untuk mengajar agar saya dapat
aplikasikan apa yang telah dipelajari ke dalam proses pengajaran dan
pembelajaran di sekolah. Tambahan lagi, saya juga dapat memilih jenis kemudahan
mana yang perlu saya gunakan semasa proses pengajaran dan pembelajaran mengikut
topik yang sesuai.
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Alhamdulilah, bersyukur
kehadrat Ilahi kerana dengan izin kurniaNya saya dan rakan-rakan seperjuangan
dapat mempelajari subjek Rekabentuk Pengajaran dan Teknologi.
Dengan mempelajari subjek ini, saya dapat meningkatkan dan mempelbagaikan
kemahiran teknologi yang saya telah ada. Di zaman yang penuh dengan penggunaan
teknologi ini sememangnya memerlukan individu yang mahir dalam bidang ini.
Terutamanya kepada guru dan bakal guru supaya dapat mengaplikasikan penggunaan
teknologi maklumat dalam proses pengajaran dan pembelajaran agar
pelajar-pelajar di sekolah dapat menerima pembelajaran dengan mudah dan
berkesan. Saya tidak akan pernah berhenti untuk meningkatkan ilmu pengetahuan
saya berkenaan kemahiran teknologi maklumat. Hal ini agar saya dapat
mengaplikasikan dan mempelbagaikan kaedah pengajaran dan pembelajaran semasa
mengajar di sekolah dengan penggunaan ICT.
4155000751
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Saya berasa bersyukur kerana
berpeluang mempelajari matapelajaran Rekabentuk Pengajaran dan Teknologi.
Subjek ini sangat-sangat signifikan bagi saya yang bakal menjadi warga pendidik
apabila tamat belajar pada peringkat Ijazah Sarjana Muda kelak. Setelah
mempelajari mata pelajaran ini, saya berasa mata pelajaran Reka bentuk Pengajaran
dan Teknologi mestilah dipelajari dan difahami oleh bakal guru-guru. Hal ini
kerana, di dalam reka bentuk terdapat pendedahan mengenai cara menggunakan
bahan bantu mengajar yang bersesuaian semasa pengajaran dan pembelajaran di
sekolah. Bakal guru-guru boleh menjadikan mata pelajaran reka bentuk dan
teknologi sebagai persediaan permulaan pengajaran di sekolah. Sebagai seorang
guru, penggunaan bahan pengajaran dan pembelajaran adalah sangat penting dalam
meningkat prestasi murid ke arah yang lebih sistematik. Pada pendapat saya,
perancangan yang teratur akan menghasilkan pembelajaran yang aktif di dalam
kelas. Hal ini dapat membantu murid dalam meyakinkan dan percaya kepada diri
sendiri. Pada masa yang sama juga dapat menonjolkan bakat pelajar yang
terpendam melalui penggunaan tekonologi maklumat. Setinggi-tinggi penghargaan
tentunya diberikan kepada pensyarah kursus ini iaitu Ustaz Khairul Al Rashid
Bin Mohd Nawi yang tanpa rasa jemu telah membimbing, mendidik dan memberi
tunjuk ajar sama ada di dalam pembelajaran kuliah mahupun dalam menyiapkan
tugasan yang diberikan. Semoga ilmu yang beliau berikan dapat saya jadikan
bekalan untuk menjadi warga pendidik nanti.
Assalamualaikum w.b.t. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi
Maha Mengasihani, saya bersyukur kepada Allah Azzawajalla kerana telah memberi
kesempatan kepada saya untuk menuntut ilmu di dalam subjek Rekabentuk Pengajaran dan Teknologi. Subjek ini sangat sangat signifikan bagi saya yang
bakal menjadi warga pendidik apabila tamat belajar pada peringkat Ijazah
Sarjana Muda kelak. Seiring dengan hasrat Kementerian Pendidikan dalam Pelan
Pembangunan Pendidikan 2013-2025 yang menyeru kepada warga pendidik supaya
mempersiapkan diri dengan kemahiran terkini dalam pengajaran dan pembelajaran
abad ke-21, kursus ini telah membantu saya dalam mencari pendekatan, kaedah,
strategi dan teknik pengajaran baharu agar murid-murid pascamerdeka kini
mendapat pembelajaran yang bermakna. Setinggi-tinggi penghargaan tentunya
diberikan kepada pensyarah kursus ini iaitu Ustaz Khairul Al Rashid Bin Mohd
Nawi yang tanpa rasa jemu telah membimbing, mendidik dan memberi tunjuk ajar
sama ada di dalam pembelajaran kuliah mahupun dalam menyiapkan tugasan yang
diberikan. Semoga ilmu yang beliau berikan dapat saya jadikan bekalan untuk
menjadi warga pendidik nanti. Dengan ini, saya akhiri dengan jutaan terima
kasih dan semoga Allah merahmati beliau
ROHAYA BINTI ABDUL MALIK
Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Alhamdulillah bersyukur
kepada hadrat Ilahi, dengan limpah kurnia dan syafaat junjungan Nabi Muhammad
S.A.W, berkat doa guru-guru, ibu bapa serta sahabat-sahabat perjuangan
sekalian, kami berpeluang untuk belajar subjek Rekabentuk Pengajaran dan Teknologi pada semester ini. Subjek ini membantu saya untuk
mengaplikasikan teknologi dalam menyampaikan pembelajaran di dalam kelas.
Pengaplikasian teknologi dalam pengajaran membantu guru dalam proses pengajaran
supaya pelajar lebih faham dan tertarik serta memberi keberkesanan terhadap
sesuatu topik yang dipelajari. Guru perlu mencari idea untuk pembelajaran dan
bahan bantu mengajar yang menarik untuk memotivasikan minat pelajar dan
mewujudkan daya tarikan dalam proses pembelajaran. Pelbagai kaedah yang sesuai
dan menarik dengan penggunaan teknologi seperti penggunaan media, video,
gambar, animasi dalam bahan bantu mengajar sama ada semasa set induksi, semasa
pengajaran malahan sepanjang proses pembelajaran. Terima kasih kepada pensyarah
di atas bimbingan dan memberi pendedahan, tunjuk ajar serta komen yang positif
serta idea dalam mengajar subjek ini.
Saya Akalili Balqis Bt Zainal Abidin berasa bahawa subjek Rekabentuk Pengajaran dan Teknologi ini sangat membantu saya dan rakan-rakan dalam memahami
bagaimana ingin membentuk pembelajaran yang menarik di dalam kelas serta kami
sebagai bakal guru dapat mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran pada
akhir kelas. Bagaimanapun, sepanjang melaksanakan tugasan ini, sedikit sebanyak
pasti akan berlakunya beberapa masalah antaranya berkaitan dengan pencarian
sumber rujukan dalam melaksanakan tugasan yang telah diberikan. Permasalahan
yang telah saya alami ialah kekurangan buku ilmiah sebagai bahan rujukan.
Selain itu, saya juga bersetuju dengan didikan pensyarah tentang pengurusan
masa adalah sangat penting dan serba sedikit mengajar saya bahawa masa itu
tidak menunggu kita. Semoga setiap ilmu yang dicurahkan oleh pensyarah akan
dimanfaatkan kepada mereka semua yang bakal bergelar pendidik.
4154002391
Alhamdulillah bersyukur kepada Allah dengan limpah dan rahmatNya
dapat juga saya siapkan tugasan yang diberikan walaupun mempunyai pelbagai
kekangan, tapi dapat juga saya cuba juga untuk siapkan tugasan ini dengan
sebaik mungkin. Dalam mempelajari kursus Rekabentuk Pengajaran dan Teknologi ECS3143 ini, saya memperoleh pelbagai ilmu misalnya, cara
penggunaan media, video, gambar, animasi dan lain-lain lagi, yang mana saya
boleh gunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran ketika di dalam kelas
kelak. Selain itu, mata pelajaran ini amat membantu sayadalam mencari langkah
atau strategic serta pendekatan yang sesuai bagi digunakan dalam proses
pengajaran dan pembelajaran, supaya pengajaran yang disampaikan memberi kesan
dan menarik minat para pelajar untuk memahaminya. Mata pelajaran ini juga perlu
kerana generasi pada zaman ini lebih kehadapan dalam penggunaan teknologi
semasa. Dengan mata pelajaran ini juga,
menambahkan kemahiran kepada bakal-bakal guru dalam penggunaan Teknologi
Maklumat. Akhir kalam, ribuan terima kasih saya ucapkan kepada En. Khairul
Al Rashid Bin Mohd Nawi sebagai tenaga pengajar yang telah mencurahkan banyak
ilmu dan membantu saya sepanjang saya mempelajari subjek ini. Segala jasa
beliau tidak akan saya lupakan dan tidak mampu untuk dibalas dengan wang
ringgit. Semoga Allah rahmati beliau. Sekian, terima kasih.
Alhamdulillah,
syukur ke hadrat ilahi atas nikmat yang diberikan. Subjek Rekabentuk Pengajaran dan Teknologi ini memberi saya ilmu dan pengalaman bagaimana hendak
mengaplikasikan teknologi pendidikan ke dalam bidang pendidikan. Hal ini
sedikit sebanyak memudahkan kaedah pengajaran guru. Oleh itu, saya berharap
agar perkembangan teknologi pendidikan global dapat dimanfaatkan sepenuhnya
oleh para pendidik. Terima kasih.
Subjek Rekabentuk Pengajaran dan Teknologi ini banyak membantu saya dalam penggunaan media yang
kreatif untuk kegunaan pengajaran dan pembelajaran semasa di dalam kelas.
Pelbagai kaedah yang dapat diaplikasikan untuk menarik minat pelajar supaya
tidak merasa bosan ketika sesi pdp. Di samping itu menggunakan buku teks dan
papan putih penggunaan media dalam pendidikan alaf 21 ini sangat penting kerana
ia sering dengan kemajuan teknologi yang canggih. Saya berharap agar segala
ilmu pengetahuan yang saya perolehi semasa di dalam kelas dapat menjadikan saya
seorang guru yang kreatif untuk membantu pelajar memahami sesbuatu pembelajaran
di dalam kelas mahu diluar kelas.
415500281
Alhamdulillah saya telah diberi kesempatan untuk mengambil subjek Rekabentuk Pengajaran dan Teknologi ini pada semester lapan di Universiti Selangor. Jika saya
tidak mengambil subjek ini saya tidak akan pernah mengetahui bahawa dalam
merancang pengajaran dan pembelajaran berbagai elemen dan aspek yang perlu
difikirkan oleh pendidik. Elemen yang mempengaruhi pengajaran dan pembelajaran
bukan sahaja wujud di dalam kelas malahan terdapat juga di luar bilik darjah.
Memandangkan elemen yang perlu difikirkan terlalu banyak dan meluas, pendidik
perlu memikirkan satu reka yang terbaik untuk membina dan merancang pengajaran
dan pembelajaran yang berkesan dan bersesuaian. Melalui subjek RBT inilah saya
dapat mengetahui dan mempelajari semua ilmu tersebut. Jujur, terdapat pelbagai
dugaan dalam menyiapkan segala tugasan berkaitan subjek rekabentuk ini
ditambah pula dengan faktor kekurangan masa dan tugasan yang bertindih. Namun,
saya tidak pernah berputus asa dan tetap mencari jalan keluar untuk menyiapkan
segala tugasan yang diberikan. Akhir kata, diharapkan dengan ilmu dalam
mempelajari subjek rekabentuk dan teknologi ini saya dapat menjadikannya sebagai
bekalan di masa hadapan dalam menjadi seorang pendidik yang berkaliber.
SITI AKMAR BINTI KAMARUDIN
4154001331
Alhamdulillah bersyukur ke hadrat Allah S.W.T kerana saya dapat mempelajari kursus Rekabentuk Pengajaran dan Teknologi ECS 3143. Kursus ini mendedahkan saya untuk menggunakan teknologi dalam pendidikan. Diantara model dan teori yang dipelajari ialah model ADDIE dan model ASSURE. Kursus ini juga dapat membantu saya dalam menceburi bidang pendidikan lebih-lebih lagi dalam pendidikan alaf 21 ini. Oleh itu, saya menyarankan bidang ini perlu diperluaskan lagi terutamanya kepada bakal guru dan guru-guru yang mengambil pengkhususan Pendidikan Islam supaya menjadikan sesi P&P lebih berkesan bukan sahaja kepada guru malah kepada pelajar
MEGAT KHAIRUL ANUAR BIN JA'AFAR
4155003691
4154001331
Alhamdulillah bersyukur ke hadrat Allah S.W.T kerana saya dapat mempelajari kursus Rekabentuk Pengajaran dan Teknologi ECS 3143. Kursus ini mendedahkan saya untuk menggunakan teknologi dalam pendidikan. Diantara model dan teori yang dipelajari ialah model ADDIE dan model ASSURE. Kursus ini juga dapat membantu saya dalam menceburi bidang pendidikan lebih-lebih lagi dalam pendidikan alaf 21 ini. Oleh itu, saya menyarankan bidang ini perlu diperluaskan lagi terutamanya kepada bakal guru dan guru-guru yang mengambil pengkhususan Pendidikan Islam supaya menjadikan sesi P&P lebih berkesan bukan sahaja kepada guru malah kepada pelajar
MEGAT KHAIRUL ANUAR BIN JA'AFAR
4155003691
Saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada pensyarah ustaz Khairul Al Rashid bin Mohd Nawi kerana telah banyak menyumbangkan jasa dalam memberikan tunjuk ajar
sepanjang kerja kursus ini dijalankan. Komitmen beliau yang tinggi dalam
memastikan setiap dari kami dapat mengikuti interaksi dengan berkesan telah
mendorong saya dan rakan-rakan untuk turut memberikan kerjasama yang maksimum.
Tidak lupa juga kepada rakan-rakan sekelas yang sudi berkongsi dan
bertukar-tukar maklumat sepanjang proses pembelajaran subjek ini. Selain itu,
kemahiran-kemahiran yang dipelajari turut membantu dalam mendewasakan saya, di
mana terdapat beberapa perkara yang pada awalnya saya anggap tidak perlu
diulangkaji lagi kerana sudah mahir dalam menggunakan kemahiran tersebut.
Tetapi pada hakikatnya, masih terlalu banyak yang harus dipelajari lagi.
Sebagai contoh, dalam penggunaan microsoft power point yang mana kami gunakan
bagi tujuan membuat pakej pembelajaran. Secara keseluruhannya, subjek Rekabentuk Pengajaran dan Teknologi kali ini
telah menambah satu lagi ilmu yang bermanfaat kepada naluri saya sendiri
sebagai seorang bakal warga pendidik yang perlu menguasai banyak hal
termasuklah ilmu dalam bidang teknologi. Selepas ini, segala kemahiran yang
diperolehi pasti akan saya gunakan dan manfaatkannya dengan sebaik mungkin.
Akhir kata, saya ingin mengucapkan berbanyak terima kasih kepada mereka yang
terlibat dalam membantu untuk tugasan kali ini. Sekian, terima kasih.
Assalamualaikum.
NURUL NADIAH BINTI MOHAMED RADZI
4155001611
NURSYIFA NABILA BINTI AHMAD
4154003431
No comments:
Post a Comment